Tuesday, March 31, 2009

Sedikit update

Salam semua, hohohoho dah berbulan tak hapdate blog ni.
Ntah naper skang ni cam maleh je nak update.
Aku rasa semenjak dua menjak pas pindah ni ntah apa2 la yg aku buat
kerje rumah tak abih2 sampai tak sempat nak online.
Kalu dapat online pun tak de idea plak nak tulis.

Cerita pasal kejiranan aku di tempat baru ni, Sebenarnya aku tak berapa kenal sgt ngan jiran2 disini.Yang aku kenalpun jiran sebelah rumah, dan jiran lat sebuah rumah ngan rumah aku dan auntie kat depan rumah aku ( jiran sebumbung ngan aku, aku cuma kenal maid dia je -: cuma baru2 ni je 2-3 hari lepas baru dapat berkenalan).

Environment di sini tak sama ngan environment kat Parit Raja (rumah lama) kerana di PR, boleh dikatakan sepanjg jalan rumah ters kami, aku boleh kenal semua ahli2 tetapnya.
Berbeza di sini, kebanyakkan ibu rumahtangga bekerja, rutin searian mereka sudah keluar dr awal pagi seawal 6.15am dan pulang ke rumah pula bila mlm menjelma.
Maka aktiviti kejiranan pula terhad, masing2 sibuk dgn tugas masing2.

Dulu kalau di PR, setiap petang ramai anak2 bermain di jalan , anak2 bermain sehingga lampu jalan dibuka. Berbeza di sini, oleh kerana ibubapa tiba dirumah lewat petang, anak2 hanya bermain di tmn asuhan kanak2 atau ditinggalkan bersama pengasuh. Maka agak susah untuk melihat kanak2 bermain2.

Sekiranya hujung minggu, ibu bapa akan membawa anak2 keluar sama ada balik kg, kenduri kawin ataupun shopping. Begitu jua ngan aku.

Walau bagaimanpun, aku bertuah kerana jiran sebelah aku org rumahnya (Yana) tidak bekerja (suri rumah cam aku gak ler). Haahahahh ada le ahli mesyuarat tingkap. Heheh..yang bestnye kami boleh bersembang dalam rumah (biasanye aku akan duduk di pot arissa dan dia kat pot anaknye (fara)). Yana ni jenis yang bisness minded (al-maklum la mek kelate), kalu tgk kat banner anissagiftshop.blogspot.com yg ada tulih segategi tu dia punya blog ler. Kalu aku jual bantal kabu, dia pula jual beanbag. Dia juga tidak lokek berkongsi cerita pasal bisness, susah nak cari org yg boleh share pasal bisness ni. Bagi dia dan suami, rezeki tu adalah milik Allah dan kita sesama hendaklah tolong antara satu sama lain terutama sekali org melayu dan islam dan bg mereka berkongsi itu adalah sbg 1 ibadah.

Baru-baru ini beberapa insiden yg agak dukacita dan juga agak melucukan. Yang menduka citakan jiran sebelah rumah aku dimasuki pencuri semasa mereka balik kg cuti sekolah baru2 ni. Kesian mereka sekeluarga (bukan keluarga Yana), kerana ditimpa musibah.

Insiden yg melucukan adalah, ada beberapa juru jual yg datang kerumah-rumahmenjual produk2 mereka. Ada la 2-3 org jurujual dtang masa tu aku dok siram pokok2 kat laman rumah. mereka boleh tanya aku, ini perbualan aku ngan juru jual tu

J.J: Kak, tuan rumah ada?
Aku : Ya, kenapa?
J.J: Sebenarnya saya jual ni (produk dia ler), jadi kalau boleh saya nak jumpa tuan rumah kakak.
Aku: Tuan rumah tak balik lagi ( refer kat hubby aku).

dlm hati aku, mamat ni dia ingat aku ni pembantu rumah kot...huhuuh, btw ok gak, jadi aku tak yah ler nak layan sgt. Semenjak dari tu, bila jurujual datang, aku akan jawab, tuan rumah tak de...hehheheh

p/s: skang ni susah nak percaya juru jual ni, ada tu mmg betul dia keje nak cari rezeki halal, dan ada jua yg mengambil kesempatan utk mengintip rumah org utk dijadikan mangsa.

3 comments:

Fauziah said...

hahaha... lebih bagus berlakon jadi maid. mak aku pun dok sensorang di skudai nu. bila orang datang cakap jerk tuan umah tak ada. cepat sket derang nih blah. kadang bukan nak berjual pun... ada niat lain. kita tak baik sangka buruk kat orang tapi niat orang nih kita mana nak tau. biar kita berjaga2. tapi kengkadang dalam berjaga tu terkena juga kan... ermm... nasib kaa tu :)

Zyan said...

hahhaha..lawak-lawak...

misah said...

hehehehh... nak kata cam maid indon, muka cam cina, agaknye maid dari vietnam kot aku ni...