Saturday, October 20, 2012

Sabtu.....


Rasa mengantuk yang teramat-amat, ditambah pula pagi tadi kami anak beranak pergi ke Carefour tanpa abahnya. Kerana tuan abah pergi ke bangi ada diskusi bersama-sama rakan seperjuangan.Letih kerana Ariz Safiyy tidak mahu duduk di stroller mahupun di trolley. Sakit tangan dibuatnya terpaksa dukung Safiyy dan dalam waktu yang sama terpaksa menolak troli yang penuh dengan barang-barang dapur. Yang sebenarnnya tidakla banyak sangatpun.

Sewaktu aku pergi kebahagian sejuk beku aku menerima sms dari guru piano Arissa yang menyuruh kami Arissa mengganti lesson yang dia tertinggal semalam kerana hujan lebat petang Jumaat tu, tambahan pula Jumaat minggu depan adalah Hari Raya Aidil Adha.  Waktu ganti adalah pukul 1.00 tengahari, dan semasa menerima sms tersebut baru jam 11.15 pagi dan kami hampir menyudahkan shopping barang-barang. Oleh kerana Safiyy ketika itu sudah tidak mahu berkelakuan baik, maka aku letak semula barang-barang sejuk beku ke tempatnya kerana khuatir barang-barang tersebut akan cair. dan ada juga beberapa barang tidak sempat nak dibeli oleh kerana Safiyy meragam dan terpaksa membeli di pasaraya wellward parit raja. So tiadalah aktiviti shopping baju di BP Mall.

Pukul 12.00 tengahari, kami sudah sampai ke sekolah muzik tempat Arissa belajar. Kami awal 1 jam dari yg sepatutnya. Selama 1 jam sebelum kelas bermula, Safiyy bermain dengan puzzle ABCnya (kami sentiasa bawa kerana itu mainan favouratenya). Dia lebih selesa di sini kerana dia boleh main menyusun blok-blok kayu, menyusun kereta mainannya dan disamping itu bermain dengan puzzlenya.

Kami tiba di rumah lebih kurang jam 3 petang, lepas solat zohor, aku cepat-cepat pergi ke Wellward supermarket untuk membeli beberapa bahan untuk di buat muffin. Kalau ikutkan malas nak pergi, tetapi oleh kerana permintaan Arissa, digagahi juga.

Balik dari Wellward, terus merebahkan badan dan tidur sebentar, kemudian bermulalah aktiviti membuat muffin.

 Muffin oren buat minum petang dan malam dan juga supper :)

Resipi dicedok dari sepupu dan telah diubahsuai ikut sesukahati aku;
Bahan-bahannya ialah,

125 gram butter disuhu bilik.
150 gram tepung naik sendiri
100 gram gula castor
2 sudu teh susu pekat manis
1sudu teh ovallet ( dlm resipi asal tade, memandai letak sebab nak habiskan stok)
1 sudu teh esen vanilla
3 biji telur gred B
jus oren dari sebiji oren dan 1 sudu parutan kulit oren (resipi asal takde, ni memandai jugak)

Cara-caranya;
1)Satukan butter, tepung, ovallet dan gula didalam mangkuk mixer, kemudian putarkan mixer sehingga sebatian menjadi kream (org putih kata creamy).
2)masukkan telur sebiji demi sebiji mix lagi, diikuti dengan susu pekat manis, jus oren bersama parutan kulitnya dan esen vanilla sehingga sebati.
3) Masukkan adunan(batter) ke dalam paper cup, dan bakar pada suhu lebih kurang 170 darjah celcius selama 10- 15 minit mengikut oven masing-masing. Oven terlebih dahulu perlu dipanaskan.

(selalunya butter dan gula di krimkan dahulu kemudian dimasukkan telur dan akhirnya tepung, resipi kali ini  krimkan gula,butter dan tepung) hasilnya sangat puas hati.)


2 comments:

Unknown said...

The discriminator of Tamils and Indians. Let him have no share of our beautiful peaceful country.
https://imageshack.us/a/img46/8819/cartoonzulkiflinoordin.jpg
http://youtu.be/Lj8Dp-RBokU

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)